Szukaj

Historia marki Reebok

Reebok jest jedną z najpopularniejszych marek odzieżowych. Jej korzenie sięgają do XIX wieku, a od 2006 firma stanowi część koncernu Adidas AG. Obecnie produkty Reeboka cieszą się wyjątkową popularnością pod różnymi szerokościami geograficznymi. Zdobywają one sympatią zarówno sportowców i gwiazd show-biznesów, jak i zwyczajnych miłośników sportowych trendów.

Bracia, którzy mieli wizję

W celu skrupulatnego poznania historii marki Reebok trzeba cofnąć się do roku 1890, kiedy to Joseph William Foster, utalentowany biegacz z Wielkiej Brytanii, zaprojektował i wykonał pierwsze buty biegowe wyposażone w kolce na podeszwie. Pięć lat po zrealizowaniu tego innowacyjnego jak na tamte czasy projektu Joseph William wraz ze swoim bratem Josephem B. Fosterem założyli przedsiębiorstwo J.W. Foster and Sons Limited. Firma miała swoją siedzibę w angielskim mieście Bolton i początkowo zajmowała się przede wszystkim dostarczaniem sportowego obuwia dla sławnych lekkoatletów. Wśród tych, którzy korzystali z produktów braci Foster byli między innymi Harold Abrahams oraz Eric Liddell, uczestnicy VIII Letnich Igrzysk Olimpijskich odbywających się w 1924 roku w Paryżu. Sylwetki sportowców zostały zaprezentowane w filmie „Rydwany ognia”, wyreżyserowanym przez Hugh Hudsona w 1981 roku.

Skąd wzięła się nazwa Reebok?

W 1958 roku wnukowie J.W. Fostera – Jeffrey oraz Joseph – postanowili otworzyć przedsiębiorstwo obuwnicze, które towarzyszyłoby działalności firmy założonej w 1895 roku. Nową firmę nazwano Merkury Sports, jednak nieco później zmieniono tę nazwę na Reebok. Nazwa, którą miłośnicy sportowego obuwia znają po dziś dzień, inspirowana była pewnym gatunkiem antylopy żyjącej w południowej części Afryki. Chodzi oczywiście o ridboka szarego.

Wnukowie u sterów i wejście na amerykański rynek

W końcu Reebok przejął J.W. Foster and Sons Limited i w ten sposób stworzono jedną duże przedsiębiorstwo, a wszystkie tworzone produkty zaczęły być sygnowane nazwą Reebok. Do rozwoju firmy w znacznym stopniu przyczynił się Paul Fireman, prężnie działający w tamtych czasach dystrybutor sprzętu sportowego. Fireman zauważył brytyjską markę w czasie odbywających się w 1979 roku międzynarodowych targów. Przedsiębiorca był inicjatorem umowy między Reebokiem a firmą North American, która zdobyła licencję na dystrybucję i sprzedaż produktów Reeboka na terenie Stanów Zjednoczonych. Jeszcze w tym samym roku na amerykański rynek trafiły trzy modele biegowe Reebok.

Przewidywanie trendów

Cena butów Reebok byłą dość wysoka jak na ówczesne czasy, bowiem za jedną parę trzeba było zapłacić 60 dolarów. Jednak nie było to żadną przeszkodą w rozwoju firmy, a obuwie zyskiwało coraz większą liczbę fanów. Kamieniem milowym w działalności brytyjskiego brandu było wypuszczenie pierwszego damskiego modelu – Freestyle. Model trafił na sklepowe półki w 1982 roku i miał olbrzymi wpływ na rozwój trendów na rynku obuwia sportowego. Wówczas kobiety zainteresowały się aerobikiem i ogólną aktywnością fizyczną. Wśród przedstawicielek płci pięknej zaczęła rozwijać się moda noszenia butów sportowych nie tylko w czasie treningu, ale także na co dzień.

Przejęcie firmy

W 1984 roku firmę Reebok przejął Paul Fireman do spółki z inwestorami z Pentland Industries. Wtedy w Wielkiej Brytanii powstał holding Reebok International Limited, a rok później akcje firmy trafiły na giełdę.

Reebok w latach 90. XX wieku

Lata 90. ubiegłego wieku przyniosły znaczne poszerzenie oferty firmy, a do portfolio brandu dołączyły produkty przeznaczone do uprawiania takich dyscyplin sportowych jak piłka nożna, koszykówka, baseball, rugby czy nawet golf. W tym okresie Reebok zwiększył też nakłady finansowe na działania marketingowe. Podpisano wiele kontraktów z najwybitniejszymi sportowcami tamtego okresu.

Reebok w XXI wieku

W XXI wieku marka Reebok rozwijała się coraz prężniej. W 2000 roku została partnerem NFL (National Football League), a nieco później podpisała kontrakt z NBA (National Basketball Association). W 2002 roku przygotowano kolekcję Rbk, w której promocję zaangażowane były takie gwiazdy jak Jay-Z czy 50 Cent. Dwa lata później Reebok podpisał kolejny lukratywny kontrakt, tym razem z NHL (National Hockey League).

31 stycznia 2006 roku markę Reebok przejął jeden z najpoważniejszych konkurentów na rynku odzieży i obuwia sportowego – koncern Adidas AG, którego ofertę znajdziecie w zaprzyjaźnionym sklepie pod tym linkiem.

Historia logo

Jednym z najważniejszych elementów systemu identyfikacji wizualnej Reeboka jest oczywiście logo. Początkowo składało się ono z nazwy marki oraz flagi Wielkiej Brytanii. Zmieniono je dopiero w 1986 roku, kiedy zdecydowano się na przedstawienie światu symbolu wektora. Projekt ten miał być fuzją drogi do celu z literą „V”, która nawiązuje do słowa „victory” oznaczającego „zwycięstwo”. Logo Reeboka zmieniało się wielokrotnie. Jednym z zabiegów rebrandingu było na przykład skrócenie nazwy Reebok do „Rbk”, co jednak zmieniono w 2008 roku, wracając do pełnej nazwy.

Źródło zdjęć: https://retrobok.com/2015/02/17/history-of-the-reebok-ventilator-sneaker-freaker/

Może cię zainteresować:

Zostaw komentarz